VLADIMIR SAMARDŽIĆ – Žičanim putevima kroz svet bas gitare 2

Pozdrav ljubiteljima debelih žica!

Pre nego što krenem sa prvom temom u ovoj edukativnoj bas kolumni, čestitam vam od srca Novu 2019. godinu! Uz dobro zdravlje, želim vam mnogo kvalitetnih svirki, studijskih projekata, novih izazovnih muzičkih saradnji i situacija koje će vas probuditi, uzdrmati, energizovati, jednostavno koje će vas učiniti da se dobro osećate i da želite još više da napredujete ne samo kao instrumentalista basista već kao kompletan muzičar.

A sada nekoliko pitanja?

  1. U koju šaku gledate (ako već morate) kada uživo svirate bas gitaru?
  2. U koju šaku najčešće gledate kada vežbate bas gitaru?
  3. Za prste koje šake mislite da vam zadaju najviše problema i krivite ih što vas ne slušaju?

Pretpostavljam da je većina vas na sva tri pitanja odgovorila istim odgovorom (kao što sam i ja svojevremeno) – ŠAKA kojom držimo vrat gitare i pritiskamo žice, odnosno kod dešnjaka, PRSTI šake LEVE RUKE.

Ovo možemo naravno smatrati tačnim odgovorima, posebno prva dva, ali kod trećeg pitanja postoji VELIKO “ALI”.

Iako je odavno poznato i u određenom broju bas udžbenika veoma isticano da je tehnika šake kojom okidamo žice veoma značajna, i danas posle više od 60 godina prisutnosti bas gitare u modernoj muzici i dalje se veoma veliki akcenat stavlja na tehniku prstiju suprotne ruke, kako i šta ona svira, dok se tehnika prstiju ruke kojom okidamo žice zanemaruje ili joj se pridaje mnogo manje prostora i vremena. Ovde posebno mislim na najrasprostranjeniju “pizzicato” tehniku koja podrazumeva korišćenje kažiprsta i srednjeg prsta šake.

Međutim, rešenje mnogih vaših “problema” kod savladavanja određenih bas linija odnosno način za brže i lakše prevazilaženje prepreka u sviranju bas gitare, leži upravo u usavršavanju tehnike kojom trzamo žice, odnosno razvijenosti motorike, kordinacije, izdržljivosti i nezavisnosti prstiju kod picikato tehnike i drugih tehnika (Slap/Pop, gitarske “Finger style”, “Muted palm”) kojima ćemo se baviti u nekoj od naredih lekcija. Ovome treba dodati takođe i popravljanje koordinacije prstiju pomenute šake sa prstima suprotne ruke kojom držimo vrat.

U nastavku vam dajem nekoliko primera, od jednostavnijeg ka složenijim,  na kojima ćete moći sami da se uverite u nesrazmernu razvijenost vašeg kažiprsta i srednjeg prsta po prethodno pomenutim elementima.

Fokusirajući se na ove vežbe 15-30 min na pravilan način, svaki put pre nego krenete da svirate svoj instrument, omogućiće vam posle određenog vremena mnogo veću kontrolu oba prsta, bolju motoričku pokretljivost, nezavisnost i što je najvažnije, spontano nesvesno prevazilaženje u živoj svirci mnogih tehnički zahtevnih bas linija.

Važne napomene:

  1. Vežbe izvoditi počevši od lakših 1a. i 1b. preko 2. i 3. do najzahtevnije 4.
  2. Vežbe prvo izvoditi u veoma sporom tempu sa fokusom na ujednačen ton (jačina i trajanje) svake odsvirane note a onda postepeno ubrzavati tempo do nivoa koji ima za vas smisla odnosno zvuči dovoljno dobro.
  3. Vežbe izvoditi strogo se pridržavajući napisanog prstoreda posebno pod a) kada počinjete sa kažiprstom 1 -2 – 1 – 2 -… a posebno pod b) kada počinjete sa srednjim prstom 2 -1 – 2 -1 -… Obratiti pažnju na razliku u osećaju u ruci prilikom okidanja žica kada radite vežbu a) a potom vežbu b).
  4.  Vežba 4. je tehnički najkompleksnija

 

Ona predstavlja primer sviranja oktava kroz progresiju  I Am7 I D7 I i ima za cilj da vas natera da razmišljate šta svira ruka koja drži vrat i pritiska pragove. Ovim se odvlači  fokus sa ruke koja okida žice (koje je do ove vežbe jedina bila u fokusu) a  koja bi trebalo da radi sada po automatizmu. To je upravo situacija koja nam se dešava dok sviramo uživo. Ako ovde postoji problem i teškoće u sviranju varijacija  a) , b) i

c) to znači da kod prethodne 3 niste proveli dovoljno vremena.

  1. Ove prstorede treba fokusirano vežbati jedino tokom ovog “bass treninga” desne ruke 15-30 m ili ako odlučite duže. Nakon toga sve što budete vežbali, svirali kao i na živim nastupima, treba da bude spontano, onako kako vam prirodno dođe, bez obaziranja na prstored okidanja žica, uključujući i “reko-vanje” odnosno sviranje istim prstom dva uzastopna tona na dve susedne žice pri silaznoj putanji bas linije.
  2. Ovaj “princip alteracije prstiju” koji okidaju žice možete primenjivati kada vežbate bilo koje bas linije uključujući naravno i lestvice, arpeđa i ostalo.

 

Toliko za ovaj put. Nadam se da će vam ova jednostavna sugestija biti od pomoći u vašem Bass napredovanju.

 

A sve vas koje zanima programski i metodički struktuiran plan rada i usavršavanja sviranja bas gitare i primene muzičke teorije, kroz različite “On-Line” ali i žive (Off-Line) kurseve, kreirane na osnovama programa Berklee College of Music, želim da vas obavestim da ćete uskoro moći dobiti sve informacije i uputstva na mom novom web sajtu koji je u izradi www.vladimirsamardzic.com . Zato, Stay tuned!

 

Srdačan pozdrav,

Vladimir Samardžić

 

 

Vladimir Samardžić je rođen u Novom Sadu gde i danas živi i radi. Jedan je od retkih muzičara sa naših prostora koji mogu da se pohvale diplomom prestižnog muzičkog koledža „Berklee“ u Bostonu. Bio je basista kultnog sastava SMAK, sa kojim je snimio album „Bioskop Fox”, i dugogodišnji član Vasil Hadžimanov Benda (4 izdanja). Pored sviranja bas gitare, aktivan je i kao autor, vođa-sastava (Pannonia Project, Soularity, VS Fortet), muzički urednik i instruktor bas gitare. Sarađivao je sa najznačajnijim umetnicima u regionu, kao i mnogim inostranim muzičarima. Impresivna tehnika sviranja, profesionalizam i sveobuhvatno vladanje mnogim muzičkim stilovima svrstavaju ga u red jednog od najboljih i najangažovanijih basista na ovim prostorima. Svoje ogromno znanje i iskustvo prenosi na nove generacije u svojoj školi bas gitare u Novom Sadu.

 

 

 

Notografija: Vladimir Samardžić i Vladan Karadžov