VLADIMIR SAMARDŽIĆ, zvanični promoter (BASS ARTIST) kompanije MARKBASS – Intervju
Jedna od najvećih i najpoznatijih kompanija za proizvodnju visoko kvalitetnih (prvenstveno) bas pojačala i bas zvučnika u svetu, MarkBass iz Italije, ove godine slavi 18 godina postojanja a na srpskom tržištu je prisutna nešto više od 10 godina. Verovatno najzaslužniji muzičar, basista, za promociju MB proizvoda i brenda na područiju Srbije a slobodno možemo reći i bivše Jugoslavije jeste Vladimir Samardžić. On je nedavno postao i zvaničan promoter (“Bass Artist – endorser”) ovo popularnog brenda.
Basista: Koliko dugo svirate na MarkBass opremi i zašto baš MarkBass?
Vladimir: Njihova pojačala i zvučne kutije koristim i posedujem od januara 2007. godine. Od tada pa do danas dešavalo se da zbog uslova, produkcije, problema sa transportom, povremeno budem prinuđen da koristim neke druge brendove, ali slobodno mogu reći da sam na 90% javnih nastupa za ovih 11 godina koristio isključivo MarkBass opremu. To isto važi i za studijska snimanja.
MB pojačalo i kutiju sam prvi put probao na koncertu sa Vasil Hadžimanov Bendom, u Novom Mestu u Sloveniji, 21. decembra 2006. godine. Dobro se sećam te tonske probe. Pitao sam tonca domaćina kakvo je to „žuto“ bas pojačalo, jer nikada ranije nisam čuo za njega pa se samim tim nije ni nalazilo na našoj rajder listi.
Slovenački ton majstor mi je objasnio ukratko da je to vrhunsko italijansko pojačalo koje već koristi jedan deo poznatih evropskih basista među kojima je i Linley Marthe, tadašnji član Zawinul Syndicate benda, koga sam imao prilike i da upoznam nekoliko godina ranije. Ove informacije su obećavale. Ipak, momenat kada sam uključio svoju Lakland bas gitaru u ovo „žuto čudo“ neću nikada zaboraviti – kao da sam tada prvi put zaista čuo kako zvuči moj instrument od dolaska iz Amerike 2000. godine.
Zvuk je bio moćan, brz, kristalno jasan, i definisan a opet bogat u punom frekventom opsegu uključujući i „low end“ H žice na mojoj bas gitari. Po dimenzijama do tada neviđeno malo i izuzetno lako pojačalo iz bas kutije je izbacivalo nesrazmernu za to vreme količinu snage. Komande lake za rukovanje sa realnim širokim tonskim odgovorom na promenu parametara su me oduševile, a posebno činjenica da kada sve stavim na nulu (12 sati), momentalno dobijem realan zvuk svog instrumenta koji po potrebi u zavisnosti od prostora samo malo korigujem na EQ potovima ili njegova dva odlična filtera. Lake, male, brze a opet moćne zvučne kutije sa neodimijumom su dodatno upotpunile već zapanjujuće pozitivan utisak o ovom brendu. Posle koncerta te večeri bilo mi je potpuno jasno da je ovo pojačavački sistem za mene i da ga moram što pre nabaviti.
Sticajem okolnosti prodavnica muzičke opreme koje je bila i slovenački diler MB pojačala se nalazila jako blizu sale u kojoj smo svirali, tako da sam imao prilike da probam i druge MB modele pojačala i kutija i da razmenim kontakte sa prodavcima. Januara 2007. godine postao sam (koliko je meni poznato) prvi srpski basista sa „bas glavom“ Little Mark II i bas kutijom Traveler 102P.
Basista: Kako je došlo do saradanje sa italijanskom kompanijom?
Vladimir: Nakon nešto više od godinu dana intenzivnog korišćenja mog novog pojačavačkog sistema, od malih jazz klubova preko koncertnih dvorana i sportskih hala gde sam nastupao više puta pred više od 10.000 ljudi širom regiona i to sa različitim izvođačima i sastavima, Vasil Hadžimanov Band, Bisera Veletanlić, Pannonia Project, Vlado Georgiev, Željko Samardžić, obratio sam se direktno kompaniji Mark Bass sa predlogom o saradnji. Uz pismo sam im poslao svoj CV, dosta fotografija sa koncerata gde se vidi njihov “bass set up” iza mene, linkove ka mom web sajtu, My Space profilu i You Tube kanalu.
Odgovor je stigao neočekivano brzo, pozitivnog tona, i saglasnošću sa njihove strane ali pod jednim uslovom – dogovor mora da se napravi između tri strane, MB kompanije, mene i lokalnog dilera, koji u to vreme još uvek nije postojao u Srbiji. Objasnili su mi da tako mora jer je meni ponuđen B nivo Artist ugovora koji je na regionalnom nivou. Taj nivo promocije podrazumeva da izvođač zapravo potpisuje ugovor sa oficijelnim distributerom MB opreme u svojoj zemlji. Samo basisti poznati širom sveta dobijaju A nivo promocije i tu se ugovor potpisuje direktno sa centralom u Italiji.
10 godina od mog prvog kontakta sa MB kompanijom stvari su konačno došle na svoje mesto krajem prošle godine. Razlog za to je dolazak novog zvaničnog zastupnika MarkBass opreme u Srbiji, kompanije Lyra Style – Muzički instrumenti iz Beograda. Direktor kompanije gospodin Dragan Jagodić je veoma brzo i profesionalno reagovao na moj predlog o saradnji kada je u pitanju MB oprema kao i Riccardo Damiani ispred MarkBassa. Dogovor između tri strane je postignut u rekordnom roku i ja sam ubrzo postao, „MarkBass Artist“ višeg B nivoa ugovora.
Basista: Koliko je teško dobiti status oficijelnog promotera jedne tako poznate kompanije, posebno za umetnike sa ovog područija i da li poznajete još neke bas gitariste, kolege iz Srbije i regiona koji imaju sličan promotivni status kod ove ili drugih kompanija?
Vladimir: Imajući u vidu koliko smo mi, Srbija, malo muzičko tržište u poređenju sa svetom, definitivno nije lako ni jednostavno. S druge strane, to dosta zavisi i od poslovne politike muzičke brend kompanije ali i domaćeg reginalnog dilera. Treće, i najvažnije, to zavisi takođe od samog umetnika. Ja sam čuo mnogo priča pre 2008. godine, kako je muzičarima u Srbiji gotovo nemoguće da dobijaju „Artist“ status nekog velikog muzičkog brenda i zbog takvih priča i predrasuda mnogi sjajni muzičari koji su odani nekom instrumentu (kompaniji) dugi niz godina i koji je postao deo njihovog ličnog umetničkog izraza, nikada i ne pokušaju da se obrate direktno centrali kompanije radi uspostavljanja poslovne promotivne saradnje.
Kada su u pitanju bas gitaristi u Srbiji, nije mi poznato da li neko od mojih kolega ima sličan promotivni status određenog muzičkog brenda. U Hrvatskoj poznajem Krešimira Kaštelana, basistu Crvene Jabuke, koji ima Artist status Epifani kompanije.
Basista: Šta za vas lično znači „MarkBass Aritst“ i da li možete da nam otkrijete i neke konkretne stavke tog kako ste rekli, „višeg B nivoa“ ugovora?
Vladimir: To je za mene priznanje uglednog muzičkog brenda koje se odnosi na moju muzičku delatnost, vernost i moj kontinuirani promotivni trud tokom svih ovih godina. Ja lično poznajem verovatno oko 20 bas gitarista iz Srbije koji su kupili Mark Bass opremu nakon što su prvi put videli i čuli mene kako je koristim. Zadovoljstvo je veće kada imate i slične poglede na poslovanje i muzičke vrednosti sa ljudima iz kompanije. Pored toga što sam oduvek jako cenio kvalitet MB proizvoda i to što slušaju sugestije muzičara koji ih koriste, od starta naše komunikacije 2008. godine dopada mi se i poslovna politika MarkBassa prema muzičarima koji sarađuju sa njima. To su potvrdila i iskustva nekoliko mojih inostranih prijatelja basista koji su postali njihovi zvanični promoteri. A odgovor na ovo drugo pitanje je naravno “Poslovna tajna”. Međutim, mogu da otkrijem nekoliko sitnica.
Znam da postoji jedan broj muzičara koji misle da velike kompanije za proizvodnju muzičke opreme pored ustupanja opreme i novcem plaćaju velike muzičke zvezde da sviraju javno njihove uređaje i instrumente. Meni to nije poznato. Koliko ja znam, njima se nudi A promotivni ugovori najvišeg nivoa gde umetnik dobija bez ikakvog poslovanja sa dilerskim kompanijama u svojoj zemlji, opremu koju želi i gde želi bez ikakvih troškova. Ali i na tom A nivou ima takođe razlike i to opet zavisi od kompanije do kompanije. Takodje nemaju svi MB basisti najvišeg nivoa iste uslove odnosno pogodnosti. Ja sam sa MarkBassom zaključio viši B promotivni ugovor koji podrazumeva moju direktnu saradnju sa oficijelnim dilerom MB opreme u Srbiji, Lyra Style – Muzički intrumenti. Italijanska kompanija kompanija preko našeg distributera meni ustupa opremu koju želim po veoma povoljnim uslovima uz ispunjavanje obaveza u dogovorenom roku prema lokalnom distributeru i MarkBassu. To isto važi i za pomenute dve komapanije kada su obeveze prema meni u pitanju. Taj dogovor je poslovna tajna ali mogu reći da je veoma korekatan sa svim elementima uvažavanja profesionalnih obaveza muzičara i realnih situacija. Tu mogu još samo da dodam da sam zbog mog prethodnog desetogodišnjeg kontinuiranog promotivnog truda, od MarkBassa dobio još povoljnije uslove u odnosu na njihov standardni Artist B nivo te je zbog toga moj ugovoreni promotivni nivo nešto viši od standardnog B.
Uz pomenutu opremu od nedavno ste počeli da koristite još i MB Little Marcus 800 amp head i kabinet 121 New York. Koje su prednosti ovog seta, i u kojim uslovima i u zavisnosti od kojih okolnosti se odlučujete koji ćete set svirati?
Ja sam dugo vremena koristio Little Mark II glavu i kutiju Traveler 102P. Taj set up mi je jednostavno završavao veliki broj nastupa uz naravno odgovarajući monitoring tamo gde je neophodno. Kada sam imao potrebe za većom snagom iza mene zbog velikih bina, pozajmljivao sam dodatnu MB kutiju 121NY ili 151NY ili već nešto slično od MB brenda i dodavao mom postojećem boksu. U međuvremenu sam Little Mark II zamenio Little Mark III glavom. Nedavno sam dodao svojoj MB kolekciji 121NY kutiju koja mi se odlično zvučno uklopila sa mojom 102P, jer ima „masniji“ donji spektar oko 45Hz u odnosu na 2×10, zatim vizuelno i praktično na više načina. Na bini više ne moram da tražim neko postolje kako bih podigao moju standarni 102P boks a obe kutije zajedno sa bas gitarom u futroli, Little Mark III glavom, stalicima i malim koferom sa ličnim stvarima mi staju u gepek mog automobila, Ford Mondeo limuzina, bez problema. Siguran sam da mnoge kolege znaju koliko je ovo velika stvar za nas koji smo često na putu.
Sada je tu i nova amp glava Little Marcus 800 koja je veće jačine a iste veličine i težine kao Little Mark III. Ona daje 800W na 4 Ohm i 500W na 8 Ohm, što je meni značajno jer su mi obe kutije na 8 Ohm, tako da u zbiru ja sa ovako malim kompaktnim set up-om mogu da imam do 1000W iza mene ako mi treba na velikoj bini. Pored toga ona ima dva odvojena kanala za regulaciju signala koji mogu uz korišćenje stereo footswich pedale da rade odvojeno ili zajedno i na taj način mi daje opciju za tri vrste zvuka bas gitare koje izlaze iz pojačala. I konačno, poseduje dva potpuno nova filtera:
OLD SCHOOL: Variable LOW PASS (20KHz to 200Hz)
MILLERIZER: 5-12 KHz BAND PASS Filter (Level 0 /+10 dB)
od kojih je ovaj drugi, Markusov (Marcus Miller), meni posebno interesantan jer bez korišćenja bilo kakvih dodanih pedala zvuk basa pretvara u Slap/Pop „friendly“, čak i sa nešto starijim žicama.
Imajući sada na raspolaganju dva pomanuta bas pojačala i dve kutije mogu lako praviti različite pojačavačke kombinacije u zavisnosti od potreba. Takođe, ne retko mi se dešavalo da na dva različita mesta istovremeno, u istom periodu, imam potrebu za kvalitetnim ozvučenjem koje ne mogu odmah da spakujem i nosim sa sobom već mi je mnogo praktičnije da ga ostavim tamo gde jeste neko vreme. Sada je i to lako izvodljivo.
U principu na velike bine nosim dve kutije a u manje prostore jednu, ali imam običaj i da u klubove ponesem obe kutije pa da tamo odlučim da li ću obe koristiti ili koju od pomenute dve. Amp head biram ne samo prema prostoru već i prema vrsti muzike koju sviram. Trenutno volim da se „igram“ tonskim mogućnostima novog pojačala Little Marcus 800 kada nastupam sa mojim elektrik jazz bendom, VS Fortet ili Pannnia Project.
Za kraj, tu je i MB kožni remen za gitaru koji je takođe došao sa dobijanjem Artist statusa. Zaista je veoma udoban a vizuelno se odlično uklopio sa mojom novom Tomišić bas gitarom VS-1.
“I will never forget the moment I first used Markbass amp head and cabinet.”—said Vladimir—“That was on December 21 2006 in Novo Mesto, Slovenia where I performed with Vasil Hadžimanov Band. The sound of my bass guitar at the soundcheck was suddenly so clear and rich with fast response at the same time that I thought I had a different instrument in my hands. I couldn’t believe what I was hearing. I was also blown away by its lightness and simple, user-friendly and effective commands. In 2007 in January, I obtained my first Little Mark II amp head and 102 Traveler cabinet. Since then, ‘love relationship’ between me and Markbass has been enriched with 121 New York cabinet and recently with the Little Marcus 800 amp head. Regardless of whether I am in a studio, at the rehearsal, in a small club, at the music festival or at the big stage in front of thousands of people, Markbass amp set up always gives me what I need, and that is clear and natural sound of my bass guitar with enough power and simple handling.
Autor fotografija: Aleksandar Ramadanović